بازار تبریز آنلاین- سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات این وزارتخانه به پرسشهای مردم در حوزههای مختلف بهداشتی، درمانی و دارویی پاسخ میدهد.
سامانه پاسخگویی وزارت بهداشت با شماره تلفن ۱۹۰ حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت دارد البته قبلا شمارههای دیگری داشته است اما اکنون مردم میتوانند از طریق این خط تلفنی سوالات و خواستههای خود را در حوزههای مختلف مرتبط با این دستگاه اجرایی مطرح کنند.
این خط پاسخگویی تلفنی ۹ بخش مختلف دارد که به صورت ۲۴ ساعته و در مواردی تا ساعت ۱۲ شب پاسخگوست. بعد از تماس با شماره ۱۹۰ سامانه ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت پیامی برای راهنمایی فرد تماس گیرنده اعلام میشود که شمارههای داخلی را معرفی میکند. به این ترتیب برای بخش اورژانس ۱۱۵ و آمبولانس خصوصی عدد یک، برای بخش بهداشت و کووید عدد ۲، برای بخش دارویی داخلی ۳، مراکز درمانی عدد ۴، شکایت از هزینههای درمانی عدد ۵، انتقاد و پیشنهاد درباره اجرای طرح جوانی جمعیت عدد ۶، انتقادها و پیشنهادهای کادر درمان عدد ۷، طرح شکایت و پیشنهاد درباره وام بانک جهانی عدد ۸ و برای انتقاد و پیشنهاد درباره عملکرد دانشگاههای علوم پزشکی داخلی ۹ تعیین شده است.
داخلی شماره ۲ این سامانه به مسائل بهداشتی مربوط است و پس از تماس با این بخش در صورت شکایت و پرسش درباره مسائل بهداشت محیط و حرفهای عدد یک و در صورت نیاز به مشاوره درباره کووید۱۹ عدد ۲ شماره گیری میشود.
یکی از مهمترین و پرکاربردترین بخشهای سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت بخش دارویی آن است که عدد شماره ۳ است. در صورت تماس با این بخش سه گزینه پیش روی تماس گیرنده است، به منظور دریافت راهنمایی برای پیدا کردن داروهای کمیاب عدد یک، مشاوره دارویی عدد ۲ و ثبت شکایت از داروخانهها اعم از گرانفروشی یا فروش داروی اشتباه عدد ۳ شماره گیری میشود.
در صورت بروز خطاهای پزشکی یا مشکلات بیماران در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی بعد از تماس با ۱۹۰ باید داخلی ۴ شماره گیری شود. این سامانه مسئول پاسخگویی به مسائل درمانی است و از صبح تا ساعت ۱۲ شب به تماس گیرندگان پاسخ میدهد. همچنین در صورتی که مردم درباره هزینههای درمانی از جمله دریافتهای غیر متعارف پزشکان و کادر درمان یا همان زیرمیزی درخواست یا پرسشی داشته باشند میتوانند با داخلی شماره ۵ سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند.
داخلی شماره ۶ این سامانه به انتقادها و شکایتهای مردم درباره اجرای طرح جوانی جمعیت است. همچنین در صورتی که کادر درمان درباره عملکرد وزارت بهداشت انتقاد یا پیشنهادی داشته باشند میتوانند با داخلی ۷ سامانه پاسخگویی وزارت بهداشت تماس بگیرند. داخلی شماره ۸ نیز برای پرسش درباره وام بانک جهانی تعیین شده و عدد ۹ این سامانه نیز به انتقاد و پیشنهادها درباره عملکرد دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مربوط میشود.
سابقه تاسیس سامانه پاسخگویی وزارت بهداشت به سال ۱۳۸۶ و زمان وزارت دکتر کامران باقری لنکرانی بر میگردد. در آن زمان شماره تلفن اطلاعات دارویی البته نه در سطح کشور بلکه فقط در حوزه دارو و شهر تهران راهاندازی شد. در واقع سامانه اطلاعات دارویی تهران، مادر سامانه پاسخگویی تلفنی وزارت بهداشت است که ابتدا با شماره ۰۹۶۴۶ فعالیت خود را با همکاری داروخانه ۱۳ آبان و دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۶ شروع کرد. شماره تلفن این سامانه در اواخر سال ۱۳۹۱ به ۱۴۹۰ تغییر کرد و خدمات آن با نام مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم در کل کشور گسترش یافت.
این سامانه اطلاعاتی برای پیدا کردن داروهای مصرفی بیماران، تداخل داروها با داروهای دیگر یا غذاها، نحوه مصرف دارو، عوارض جانبی داروها، نحوه نگهداری داروها و نیز اطلاعات مورد نیاز درباره مسمومیتها را به تماس گیرندگان ارائه میکرد.
در سال ۱۳۹۰ همزمان با فعالیت مرکز ۱۴۹۰، شماره تلفن ۱۹۰ نیز ایجاد شد که بیشتر پاسخگوی مسائل بهداشتی بود. بعد از آن در دهه ۹۰ سامانههای دیگری با شماره های ۱۵۹۰ و ۱۶۹۰ برای رسیدگی به شکایتهای درمانی از جمله تخلفات پزشکی و دریافت هزینههای اضافه از مردم نیز راه اندازی شد تا اینکه وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد همه شماره های پراکنده پاسخگویی وزارت بهداشت در شماره سه رقمی ۱۹۰ تجمیع و به صورت یک سامانه یکپارچه شد.