بازار تبریز آنلاین- نتایج جدیدترین پژوهش در حوزه تصادفات و تلفات جادهای نشان میدهد تلفات ناشی از تصادفات ترافیکی در ایران به عنوان یک مساله حاد اجتماعی، متاثر از شاخصهای کلان توسعه اقتصادی _ اجتماعی است که نشان میدهد، وضعیت جاده، فقر، تورم و استفاده از تلفن همراه تصادفات را افزایش میدهد.
از اواخر قرن نوزدهم، خودرو با هدف حمل و نقل زمینی اختراع شد و صنعت خودرو به دلیل کارایی ملموس، به سرعت مورد توجه قرار گرفت. بهطوری که، تولید سالانه آن از ۲۰ هزار دستگاه در سال ۱۹۰۰ به ۹۸.۱ میلیون دستگاه در سالهای اخیر رسید. افزایش خودروها و افزایش جادهها باعث شد، پدیدهای به نام ترافیک- مجموعه عبور و مرور وسایل نقلیه و اشخاص در راهها - در زندگی انسانها به وجود آید.
همزمان با رشد و گسترش ترافیک، سوانح ترافیکی نیز پدیدار شدند و به تدریج به یکی از مسائل اجتماعی مهم در سراسر جهان تبدیل شدند. بر حسب مستندات، هر ۵۰ ثانیه یک تصادف مرگبار در جهان اتفاق میافتد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸، سوانح ترافیکی، سالانه باعث مرگ ۳۵.۱ میلیون نفر و مصدومیت ۵۰ میلیون نفر میشوند که اولین عامل مرگ و میر در گروههای سنی ۵ تا ۲۹ سال و هشتمین عامل عمده مرگ و میر در تمام گروههای سنی، محسوب میشوند.
در ایران هم تلفات ناشی از تصادفات، یک مساله حاد اجتماعی است به گونهای که رتبه اول مرگ و میر غیرطبیعی را دارا است. به علاوه، در نتیجه تصادفات و سوانح ترافیکی، سالانه ۳۰۰ هزار نفر مجروح و ۱۷ هزار نفر کشته میشوند.
بر اساس نتایج یک تحقیق که در این زمینه در فصلنامه علمی «راهور»، شماره ۴۳ منتشر شده است.
به استناد یافتههای محققان، در دوره بلندمدت با افزایش شاخصهای نرخ تورم، نرخ مشارکت نیروی کار، نرخ اشتراک تلفن همراه و بالا رفتن سرانه تولید ناخالص داخلی، تلفات ناشی از تصادفات افزایش داشته، اما با افزایش تعداد پایگاههای اورژانس از تلفات تصادفات کاسته شده است. به علاوه، نرخ با سوادی رابطه معناداری با تلفات تصادفات ندارد.
به هر تقدیر باید در نظر داشت که سوانح ترافیکی، ناشی از چهار عامل «انسان»، «محیط»، «وسیله نقلیه» و «جاده» است که در تعامل با یکدیگر، عوامل خطر را میسازند. بنابراین اتخاذ یک رویکرد جامع به سوانح ترافیکی، مستلزم توجه به ریزفاکتورهایی است که برخی از آنها باعث افزایش شمار تصادفات میشوند، برخی شدت سانحه را افزایش میدهند و برخی مربوط به رفتارهای انسانها میشوند.
یافتههای این تحقیق نشان میدهند که نرخ اشتراک تلفن همراه به صورت بدون وقفه و با وقفههای یکساله، و دوساله؛ نرخ تورم با وقفه یکساله و دوساله؛ نرخ جمعیت شهری بدون وقفه و با وقفه یکساله؛ مشارکت نیروی کار بدون وقفه و با وقفه یکساله؛ نرخ باسوادی با وقفه دوساله؛ تولید ناخالص داخلی بدون وقفه؛ و تعداد پایگاههای اورژانس بدون وقفه، بر تلفات تصادفات تاثیر معنادار دارند.
بر اساس یافتههای پژوهش با افزایش نرخ تورم، تلفات تصادفات افزایش یافته است. به لحاظ نظری، هم برخی پژوهشگران معتقدند، با کاهش یا افت شاخصهای توسعه همچون بالا رفتن نرخ تورم آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد.
ایرنا به نقل از منابع: ستاد مبارزه با مواد مخدر (۱۳۹۲). گزارشهای سالیانه، ستاده مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری