بازار تبریز آنلاین - بر اساس آخرین آمار، تعداد پیشبینی شده کاربران شبکههای اجتماعی در جهان در سال ۲۰۲۳، ۴.۸۹ میلیارد نفر بود که نشاندهنده افزایش ۶.۵ درصدی در مقایسه با سال قبل است. به ناچار این افراد به دلایل مختلف اعم از سرگرمی، دنبال کردن اخبار، سبک زندگی و .... اینفلوئنسرها در رسانههای اجتماعی نگاه میکنند.
اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار) در رسانههای اجتماعی افرادی هستند که به دلیل آگاهی و تخصص خود در یک موضوع خاص شهرت پیدا میکنند. آنها به طور منظم در مورد آن موضوع در صفحات مجازی خود پست میگذارند و دنبال کنندگان زیادی آنها را دنبال میکنند. اینفلوئنسر اینستاگرام با تعریف ساده یک کاربر اینستاگرام با تعداد فالوور(دنبال کننده) زیاد، اعتبار ثابت و نرخ تعامل بالاست.
بلاگری در ایران
مفهوم بلاگری در رسانههای اجتماعی در ایران اندکی با تعاریف جهانی تفاوت دارد. اینستاگرام فارسی به ویژه در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر بلاگری بوده است. کاربرانی که اغلب به واسطه ویدئوهای صرفا سرگرمکننده و محتوای غیرتخصصی که از آنها در صفحات اینستاگرام وایرال(ویروسی) میشود، یک شبه به شهرت میرسند و به سرعت بر تعداد دنبالکنندگانشان افزوده میشود.
افراد فعال در رسانههای اجتماعی بنابر میزان تاثیرگذاری خود بر مخاطبین و محبوبیت در بین آنها، فارغ از محتوایی که تولید میکنند ظرفیت عظیمی برای کمک به دولت دارند. بلاگرها میتوانند در مواقع بحران در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و .... به کمک دولت و نهادهای مختلف بیایند.
اگرچه حضور چهرههای فعال اینستاگرامی تا حد زیادی میتواند اطلاعرسانی در زمینههای مختلف و مشارکت مردم در امور گوناگون کشور را تقویت کند اما این فعالیتها بدون آموزش و چهارچوبگذاری میتواند آسیبهایی را نیز به همراه داشته باشد.
در حادثه سیل سیستان و بلوچستان در اسفند ۱۴۰۲ حضور این افراد فعال در شبکه های اجتماعی، در بین مردم مناطق سیلزده با پوشش سازمان هلال احمر، با حواشی همراه بود. دو نفر از بلاگرهای اینستاگرامی که با لباس سازمان هلال احمر برای اطلاعرسانی در مورد وضعیت مردم در مناطق سیلزده حضور داشتند در ویدئویی با رنگ پوست کودکان منطقه شوخی کرده و رسالت اصلی خود را فراموش کردند. این نوع برخورد و نمایش چهره کودکان در ویدئو بدون کسب اجازه از آنها واکنشهای زیادی را در پی داشت.
عدهای معتقد بودند که بلاگرها به دلیل نداشتن تخصص و دانش حق حضور در مناطق بحران زده را ندارند. اما نکته مهم و قابل توجه این است که افرادی مانند بلاگرها که در بین مردم هوادارانی دارند، با آموزش و آگاهی در مورد نحوه تعامل با اهالی مناطق بحران زده و اطلاعرسانی در این زمینه میتوانند روند امدادرسانی را آسانتر کنند.
بر گرفته از ایرنا