نویسنده: موسی کاظم زاده / گردشگری ورزشی اصطلاحی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته و از جمله یکی از بخشهای در حال رشد در حوزه گردشگری بوده است.
به گزارش بازار تبریز آنلاین؛ در واقع گردشگری ورزشی سفر به منظور مشاهده یا شرکت در یک رویداد ورزشی است. به طور کلی، رویداد ورزشی باید دلیل اصلی سفر باشد تا گردشگری ورزشی در نظر گرفته شود.
در عصر امروز؛ گردشگری و ورزش تاثیر مهمی در رشد اقتصاد کشورها و تأثیر قابل توجهی بر جامعه مدرن و گردشگری بین المللی دارند. از سویی ورزش و گردشگری دارای تأثیرات اجتماعی-اقتصادی عمده است که در اکثر جوامع مورد توجه دولت ها قرار گرفته است که متاسفانه در کشورمان کمتر به این مسئله پرداخت شده است.
امروزه توسعه گردشگری در تمام عرصه ها، چه در سطح ملی و منطقه ای و چه در سطح بین المللی مورد توجه برنامه ریزان دولتی و شرکت های خصوصی قرار گرفته است. ایران از نظر منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری یکی از ده کشور نخست جهان محسوب میگردد، متأسفانه آمار سازمان جهانی جهانگردی در تمام طول سال های گذشته حکایت از روند بسیار کند ورود جهانگران به کشور و بالطبع سهم ناچیز صنعت مذکور در درآمد ناخالص ملی دارد.
نگاهی به آمار گردشگری بینالمللی نشان میدهد که با وجود چالشهای متعدد اقتصادی، افزایش شدید قیمت حاملهای انرژی، جنگ روسیه و اوکراین و غیره سرعت بهبود گردشگری در سال ۲۰۲۲ میلادی پرشتاب بوده است.
آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از آمار گردشگران ورودی به ایران در سال ۱۴۰۱ نشان میدهد، تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴.۱ میلیون نفر بوده است. علیرغم رشد ۴ برابری تعداد گردشگران بینالمللی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی؛ سهم ایران از جذب گردشگران خارجی همچنان اندک است و تنها ۰.۴ درصد از کل سفرهای گردشگری خارجی در سال ۲۰۲۲ به مقصد ایران انجام شده است. همچنین، تعداد کل گردشگران خارجی ورودی به مقصد خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ میلادی، بالغ بر ۶۶ میلیون نفر بوده که سهم ایران از این تعداد، حدود ۶ درصد برآورد شده است.
بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۱ هزینه کردهاند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۳ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۰ کل هزینه کرد گردشگران خارجی در ایران با افت ۸۱.۶ درصدی مواجه شده و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده بود.
به عنوان مثال کشور فرانسه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از صنعت گردشگری خود درآمد دارد. این را با آمار رسمی بودجه ایران مقایسه کنید. رقم کل بودجه ایران در سال ۱۴۰۱ با رشدی ۸ درصدی نسبت به سال گذشته با نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی، تنها ۱۲۱ میلیارد دلار بود. حالا این رقم را تقسیم بر تعداد نفرات کنید. فرانسه ۶۷ میلیون نفر جمعیت دارد. ایران ۸۴ میلیون نفر جمعیت دارد. صنعت گردشگری به صورت سالانه برای هر فرانسوی ۲۹۸۵ دلار آورده دارد. کل بودجه ایران تقسیم به تعداد جمعیت ایران، ۱۴۴۰ دلار است.
از سوی، ورزش - به عنوان یک فعالیت حرفه ای، آماتور یا اوقات فراغت - شامل حجم قابل توجهی از سفر برای بازی و رقابت در مقاصد و کشورهای مختلف است. رویدادهای ورزشی بزرگ، مانند بازیهای المپیک، مسابقات قهرمانی فوتبال، جامهای جهانی و ... به خودی خود به جاذبههای گردشگری قدرتمندی تبدیل شدهاند که سهم بسیار مثبتی در تصویر گردشگری مقصد میزبان دارند.
گردشگری پیاده روی
پیادهروی، رایجترین روش سفر ما، یکی از ساده ترین و محبوبترین راههایی است که گردشگران میتوانند مقصدی را از نزدیک ببینند و در طول بازدید خود فعال باشند. گردشگری پیادهروی به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد تا از طریق حواس پنجگانه خود، به طور مستقیم و عمیق یک مقصد را تجربه کنند. همچنین ضمن تعاملات معنیدار با مردم محلی، با طبیعت و فرهنگ آن منطقه آشنا شوند.
گردشگری پیادهروی را میتوان در هر جایی که دارای مسیری با ویژگیهای متمایز به منطقه است و با هزینههای سرمایهگذاری نسبتاً کم توسعه داد. هنگامی که ساکنان جامعه محلی در امتداد یک مسیر و همچنین سایر ذینفعان درگیر توسعه آن هستند، گردشگری پیادهروی این پتانسیل را دارد که مزایای اجتماعی و اقتصادی مختلفی را برای جوامع به ارمغان آورد. همچنین پراکندگی تقاضای گردشگری را به سمت مناطق و مناطق کمتر بازدید شده و در فصول کم پیک گسترش دهد.
گردشگری پیاده روی در حال حاضر یکی از محبوب ترین راه ها برای تجربه یک مقصد است. این اجازه میدهد تا گردشگران بیشتر با مردم محلی، طبیعت و فرهنگ ارتباط برقرار کنند. همچنین نیاز مسافران اخیر به فعالیت های فیزیکی و سالم را در طول سفر برآورده میکند. گردشگری پیادهروی میتواند در هر جایی به عنوان یک پیشنهاد گردشگری پایدار با سرمایهگذاری نسبتاً کمی توسعه یابد. در صورت توسعه و مدیریت مناسب میتواند منافع اجتماعی و اقتصادی را برای ساکنان و جوامع به همراه داشته باشد. از آنجایی که فعالیت پیادهروی نه تنها برای بازدیدکنندگان، بلکه برای ساکنان برای حفظ و ارتقای رفاه آنها جذاب است، یک مقصد میتواند آن را به عنوان ابزاری برای سیاست رفاهی خود و ارتقای ادغام بین بازدیدکنندگان و ساکنان در نظر بگیرد.
مزیت های توسعه گردشگری پیاده روی
گردشگری پیادهروی را میتوان در هر جایی توسعه داد، یک مقصد باید بسته به اهداف و بخشهای هدف (از پیادهروان معمولی گرفته تا کوهنوردان جدی) در مورد پتانسیل آن منطقه باید راهکار ارایه کرد.
گردشگری پیاده روی نه تنها در میان گردشگرانی که به پیاده روی علاقه دارند، بلکه به طبیعت و تجربیات اصیل محلی نیز علاقه مند هستند، همیشه محبوب است. پیاده روی به مسافران این امکان را میدهد که مستقیماً با مردم محلی، طبیعت و فرهنگ ارتباط برقرار کنند. محبوبیت آن همچنین ناشی از نیاز مسافران به فعالیتهای فیزیکی و سالم در طول سفر یا افزایش تعداد افرادی است که در تعطیلات فعال هستند.
گردشگری پیادهروی، در مقایسه با سایر انواع گردشگری ورزشی، تنها به سرمایه گذاری اندک نیاز دارد (بدون نیاز به ساخت یک تاسیسات خاص) تا آنها را به اندازه کافی جذاب است.
بنابراین توسعه گردشگری پیاده روی برای یک مقصد نسبتا آسان است. از آنجایی گردشگری پیاده روی میتواند طیف وسیعی از محصولات را شامل شود. 1- از چند ساعت تا یک هفته یا بیشتر طول میکشد.2- نیازی به مهارتها یا قوای فیزیکی خاص گردشگران نیست. 3- بیشتر در جادههای آسفالت نشده انجام میشود.
هر محصول گردشگری پیادهروی میتواند نقاط فروش منحصربهفردی داشته باشد. برای مقاصد ثابت، میتواند یک پیشنهاد گردشگری اضافی باشد تا بازدیدکنندگان را وادار کند مناطق کمتر بازدید شده را کشف کنند، بیشتر خرج کنند و بیشتر بمانند. میتواند فصلی بودن جریان های توریستی را کاهش دهد. برای مقاصد نوظهور یا در حال توسعه، میتواند یک جاذبه اصلی باشد.
مزایای گردشگری پیاده روی به توسعه گردشگری محدود نمیشود. این به بهبود کیفیت زندگی برای جوامع کمک میکند، زیرا میتواند به عنوان محصولات گردشگری مبتنی بر جامعه توسعه یابد و از اقتصاد محلی در مناطق روستایی حمایت کند. اگر به درستی مدیریت شود، میتواند به حفاظت از محیط طبیعی و فرهنگی و افزایش درک آن در بین بازدیدکنندگان و ساکنان کمک کند.
همچنین رفتار پیاده روی و فعالیت بدنی را ترویج میکند، سبک زندگی بی تحرک را منع میکند و چاقی را در بین ساکنان کاهش میدهد.
مزایای گردشگری پیاده روی برای گردشگران برای یک گردشگر، گردشگری پیاده روی راحت است، زیرا به تجهیزات کمی غیر از لباس های فضای باز نیاز دارد.
برای اکثر جمعیت بدون توجه به سن، جنسیت و غیره امکان پذیر است. نیازهای خود را از نظر طول، سطح دشواری و جاذبه های در طول مسیر. این سلامت جسمی و روانی را حفظ و بهبود میبخشد و تماس با محیط طبیعی را فراهم میکند. این به آنها کمک میکند تا میراث، چشم انداز و فرهنگ را بهتر درک کنند.
به آنها امکان میدهد با مردم و مکان ها در سطح عمیق تری تعامل داشته باشند. پیاده روی بهترین راه برای کشف و تجربه منحصر به فرد بودن یک مکان است.
گردشگری پیاده روی برای سلامت و رفاه ساکنان نیز مفید است. بنابراین در صورت لزوم، توسعه گردشگری پیاده روی میتواند با سیاست های بهداشتی و رفاهی یک مقصد ترکیب شود. افزایش مشارکت ساکنان در پیاده روی، فرصتهای تعامل بین ساکنان و گردشگران را افزایش میدهد که میتواند منجر به رضایت بیشتر بازدیدکنندگان و افزایش محیط استقبال از مکان شود.
علاوه بر این، گردشگری پیاده روی میتواند ابزاری برای ساکنان محلی باشد تا طبیعت و فرهنگ خود را بیاموزند و در تلاش های حفاظتی مشارکت کنند. یک بدنه مدیریتی مسیر پیاده روی میتواند سمینارها، کارگاه ها و رویدادهایی را با هدف مردم محلی ترتیب دهد تا آنها بتوانند ارزش مناطق خود را دوباره کشف کنند و اهمیت حفاظت را درک کنند.