بازار تبریز آنلاین - تصویر کسی که هر روز صبح زود بعد از نان سنگک روزنامه ای میخرد و آن را به خانه میبرد تا موقع خوردن صحبانه بخواند، تا اندازه ای به تاریخ پیوسته است. نزدیک ترین راهی که به نگاه داشتن مخاطب و وفادار ماندن مخاطب به یک وبسایت یا رسانه خاص میتوان انجام داد، تعامل است.
امروز، تعامل با مخاطب تا اندازه زیادی جای گپ و گفت دکه دار روزنامه فروشی را گرفته است. در این راستا از شهروند خبرنگاری گرفته تا مکالمه مجازی در شبکه های اجتماعی، شیوه های کارآمدی برای برقراری ارتباط با مخاطب و حفظ او و جلب مخاطبان بیشتر تلقی میشود.
از میان راه حل هایی که بسیاری از رسانه ها و وبسایت های خبری برای افزاش مخاطب اعمال میکنند، پی گیری فعالانه تعامل با مخاطبان است.
مخاطب امروز، راه های بسیاری برای دریافت خبر و خواندن پیرامون مسائل گوناگون دارد. از شبکه های اجتماعی گرفته تا وبسایت های مختلف.
دنیای رسانه های امروز، دنیای ارتباط و تعامل است، جهانی کوچک شده. با تلفن هوشمندی، میتوان دنیایی را در کف دست داشت، و با همان وسیله در دست، با همان دنیا میتوان ارتباط برقرار کرد.
شاید مهمترین و قابل توجه ترین بخش تهیه گزارش پس از انتشار آن، واکنش مخاطب نسبت به آن باشد. گزارش را برای چه تهیه میکنیم؟ برای مصرف شدن به هر شیوه ای که ارايه میشود: دیداری، شنیداری، نوشتاری یا اینترنتی. هرقدر گزارش با استقبال و توجه کمتری از سوی مخاطبان رو به رو شود، ارزش کمتری خواهد داشت.
صنعت خبر دو دهه است که وارد دوره ای شده که شاخص آن بی ثباتی و به اشتباه افتادن مخاطبان با اخبار جعلی است.
ناشران مطبوعات که بسیاری از آنها ناگزیر به تعطیلی نشریه شان شدند، به مرور دریافتند که شیوه های پیشین جلب مخاطب و افزایش خواننده دیگر کارآمد نیست. این شد که تصمیم گرفتند به مقوله ای به نام تعامل با مخاطب بپردازند و از آن راه تلاش کنند مخاطب جذب کنند.
تعامل با مخاطب از ویژگی های پیشرفت فن آوری و دوران دیجیتال است. این روش تنها با تفکر یا ابتکار ناشران ایجاد نشد بلکه ایده آن خاصل پژوهش های بلندمدت شماری از حرفه ای های با سابقه عرصه مطبوعات و شماری استاد دانشگاه و محقق بود.
بخش مهمی از وظیفه حرفه ای خبرنگاران امروزی، برقرار کردن ارتباط و تعامل با مخاطبان پس از انتشار گزارش است. اکنون که این کار به سادگی میسر است، خبرنگاران باید از این فرصت استفاده کنند تا ایده بگیرند، موضوع تعیین کنند، و مخاطب پر و پا قرص برای خود بسازند.
البته به همان نسبت هم کار خبرنگاران دشوار میشود چون قضاوت در مورد کارشان به سهولت و سرعت فراوانی انجام میشود.
شناخت مخاطبان اهمیت شایانی در ارتباط برقرار کردن با آنها دارد. اگر بتوانید از راه نظرسنجی یا پرسش و پاسخ -- بسته به بزرگی و گستردگی رسانه و گزارشتان -- اطلاعات اولیه مخاطبان را بدانید، مثل میانگین سنشان، شغلشان، میزان تحصیلاتشان و محل زندگی شان، فرصتی برای شناخت به شما خواهد داد تا بتوانید براساس این نکات، موضوع گزارش هایتان را انتخاب کنید و محتوای مناسبی ارائه کنید.
معمولا مخاطبان از یک گروه یا چند گروه مشابه اجتماعی هستند با تفاوت هایی اندک. در مورد برخی رسانه ها این طور نیست البته، اما در مورد اغلب آنها چنین است و میتوان از این راه شناختی به دست آورد و تعامل کرد.