بازار تبریز آنلاین- بازاریابی سنتی دیگر برای دنیایی که اغلب مردم در آن از ابزارهای الکترونیکی استفاده میکنند، کارساز نیست. در جهانی که از کودکان گرفته تا پیرترین افراد جامعه، با انواع محتوای دیجیتال آشنایی دارند، شیوههای قدیمی بیمعنا و بیاثر خواهند بود. در این مقاله با 5 منبع مفید و رایگان برای یادگیری بازاریابی آنلاین آشنا میشوید.
یادگیری دیجیتال مارکتینگ، میتواند آغازی تازه برای کسبوکارها باشد. در دنیای امروز که تکنولوژی حرف اول را میزند، باید تمامی روشهای بازاریابی و فروش همسو با تغییرات نوین باشند. از سویی یادگیری این دانش، میتواند باعث شکلگیری فرصتهای کاری جدید برای افراد جویای شغل شود. در دنیای وب، منابع زیادی وجود دارند که مبانی و اصول دیجیتال مارکتینگ را به صورت کاملا رایگان آموزش میدهند. در صورتی که میخواهید یادگیری بازاریابی دیجیتال را بدون هیچ هزینهای آغاز کنید، با این مقاله همراه باشید تا با ۵ منبع مفید و رایگان برای یادگیری مبانی و اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.
چه کسانی باید دیجیتال مارکتینگ را بیاموزند؟
بازاریابی سنتی دیگر برای دنیایی که اغلب مردم در آن از ابزارهای الکترونیکی استفاده میکنند، کارساز نیست. در جهانی که از کودکان گرفته تا پیرترین افراد جامعه، با انواع محتوای دیجیتال آشنایی دارند، شیوههای قدیمی بیمعنا و بیاثر خواهند بود. دیجیتال مارکتینگ در این دنیای جدید برای دو گروه اهمیت ویژهای دارد:
۱- صاحبان کسب و کار
نخستین گروهی که باید به فکر یادگیری مبانی و اصول دیجیتال مارکتینگ باشند، افرادی هستند که کسب و کار خود را دارند. این افراد، به خصوص وقتی در آغاز راه خود هستند و بیزینس آنها محدود است، سعی میکنند خودشان به دنبال یادگیری اصول بازاریابی بروند. زیرا استخدام نیروی متخصص در این حوزه میتواند هزینههای زیادی به کسب و کارها تحمیل کند.
از سویی، وقتی مالک اصلی یک کسب و کار به طور دقیق با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشد، در شرایط بحرانی راحتتر میتواند تصمیمگیری درست داشته باشد. بنابراین چه کسب و کار شما کوچک و نوپا باشد و چه بزرگ و قدیمی، بهتر است به یادگیری این دانش بپردازید.
۲- افراد جویای شغل
ممکن است رشته شما در حوزه بازاریابی نباشد اما به دیجیتال مارکتینگ علاقه داشته باشید و بخواهید در این حوزه مشغول به کار شوید. در این صورت نیز میتوانید از منابع رایگان آموزش این رشته استفاده کنید. تنوع شغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار بالاست؛ بنابراین اگر بخواهید خیلی سریع وارد بازار کار شوید و مسیر رو به رشدی داشته باشید، میتوانید روی آن حساب باز کنید.
منابع رایگان برای دیجیتال مارکتینگ
یادگیری دیجیتال مارکتینگ، یک مسیر طولانی و تخصصی است. شما میتوانید با شرکت در دورههای تخصصی بازاریابی دیجیتال و پرداخت هزینه راه آموزش بازاریابی دیجیتال را سریعتر طی کنید. اما بهتر است برای شروع به سراغ آموزشهای رایگان بروید. استفاده از دورههای آموزشی رایگان میتواند دو مزیت بزرگ داشته باشد: نخست اینکه بدون صرف هزینه، متوجه میشوید که اصلا به این حوزه علاقهای دارید یا نه. دوم اینکه میتوانید اصول اولیه و پیشزمینههای دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید و پس از انتخاب شاخه مورد نظر خود، به یادگیری تخصصی بپردازید.
در صورتی که قصد دارید وارد این حوزه شوید، میتوانید از منابع زیر استفاده کنید:
۱- Youtube
نخستین گزینهای که میتوانید برای یادگیری رایگان مبانی و اصول دیجیتال مارکتینگ سراغ آن بروید، یوتیوب است. در این پلتفرم، هزاران ویدئو و صدها کانال مختلف به زبانهای گوناگون این دانش را از پایه آموزش میدهند. با جست و جوی Digital Marketing در یوتیوب، ویدئوهای مختلفی به شما پیشنهاد میشوند که اصول اولیه این علم را آموزش دادهاند. حتی میتوانید ویدئوها و دورههایی پیدا کنید که به صورت کاملا فارسی، مبانی بازاریابی دیجیتال را آموزش میدهند.
2- Google Digital Garage
فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ به خوبی میدانند که Google Digital Garage، یکی از بهترین منابع برای یادگیری نکات جدید درباره این علم است. در این سایت، دورههای کوتاه و بلند مدت زیادی وجود دارند که نه تنها برای افراد مبتدی، بلکه برای متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ هم مفید هستند. دورههای این سایت عموما به صورت رایگان و بدون مدرک ارائه میشوند؛ اما در صورتی که در دوره Fundamentals of digital marketing شرکت کنید، مدرک معتبر گوگل را نیز دریافت خواهید کرد. همچنین در صورتی که قصد دارید روی حوزه خاصی از دیجیتال مارکتینگ تمرکز داشته باشید، دورههای این موسسه به شما کمک خواهند کرد.
3- Hubspot
یکی از بهترین منابع رایگان برای یادگیری مبانی و اصول دیجیتال مارکتینگ، هاب اسپات است. در این سایت نه تنها میتوانید در دورههای ویدئویی رایگان در زمینه دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید، بلکه امکان مطالعه صدها مقاله معتبر و مفید در این حوزه را نیز خواهید داشت. دورههای این موسسه به دو شکل با مدرک و بدون مدرک ارائه میشوند و میتوانید با ساخت یک اکانت معتبر، به راحتی از آنها استفاده کنید. مزیت هاب اسپات این است که تنوع دورهها در آن بسیار زیاد است و به جز دیجیتال مارکتینگ، میتوانید از دورههای دیگر نیز بهرهمند شوید.
4- LinkedIn Learning
لینکدین، بزرگترین شبکه اجتماعی کاری در جهان است و افراد زیادی از سراسر دنیا در آن گرد هم آمدهاند. در این پلتفرم، نه تنها میتوانید از تجربه و دانش دیجیتال مارکترهای برتر دنیا بهرهمند شوید، بلکه امکان شرکت در دورههای آموزشی رایگان را نیز خواهید داشت. کافی است پس از ساخت یک اکانت معتبر در این شبکه اجتماعی، وارد بخش LinkedIn Learning شوید و دوره مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته هنگام استفاده از دورههای لینکدین باید توجه داشته باشید که این دورهها به مدت محدود (عموما یک ماه) به صورت رایگان ارائه میشوند و سپس، باید بهای آن را بپردازید. دوره یک ماهه از زمان شروع دوره آغاز میشود و در صورتی که بتوانید در زمان مقرر آن را به پایان برسانید، میتوانید مدرک پایان دوره را دریافت و آن را به پروفایل لینکدین خود اضافه کنید.
5- Moz Academy
منبع معتبر و باکیفیت بعدی برای یادگیری مبانی و اصول دیجیتال مارکتینگ به صورت رایگان، Moz Academy است. در این سایت، دورههای آموزشی زیادی وجود دارند که برخی از آنها به شکل پولی و برخی دیگر به شکل رایگان ارائه میشوند. مشهورترین دوره این سایت که به دیجیتال مارکتینگ مربوط میشود، دوره SEO به مدت ۱۰۴ دقیقه است. برای شرکت در این دوره باید وارد سایت Moz Academy شوید و پس از ساخت یک اکانت معتبر، آموزش را آغاز کنید.