تبریز- بازار تبریز آنلاین - نهادهای مسئول در آمریکا و بریتانیا آخیرا داروی کاهش وزن محصول شرکت ایلای لیلی به نام «زپبوند» را تائید کردند.
زپبوند پیشتر داروی مبارزه با دیابت بود اما حالا در بازار پررونق لاغری در آمریکا و بریتانیا با این نام تازه میتواند برای مبارزه با چاقی مفرط تبلیغ و عرضه شود.
نامی تازه بر یک داروی مقابله با دیابت توانست در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا مجوز عرضه و فروش برای مبارزه با چاقی مفرط بگیرد. زپبوند (Zepbound) نام تازهترین آمپول لاغری شرکت الی لیلی (Eli Lilly & Co) است که پیشتر با نام مونجارو (Mounjaro) برای مبارزه با دیابت نوع دوم استفاده میشد.
این دارو رقیب محصولی دیگر با نام وگووی (Wegovy) از شرکت نووو نوردیسک (Novo Nordisk) است که حالا شش میلیارد دلار برای ساخت بیشتر و تقویت عرضه داروی خود در رقابت با زپبوند خرج خواهد کرد. وگووی نخست مجوز عرضه را در آمریکا دریافت کرد اما یافتن آن ساده نیست و هنوز مقدار کافی از آن به بازار دارو وارد نشده است.
شرکت ایلای لیلی در بیانیهای گفت داروی «زپبوند» اواخر ماه نوامبر در آمریکا و به زودی در بریتانیا وارد بازار خواهد شد.
زپبوند یک داروی مبارزه با امیال آدمی است، از جمله اینکه جلوی اشتها را میگیرد و نتیجه تزریق آن، کاهش میانگی ۱۸ تا ۲۵ درصد وزن افراد است، البته هنوز تاثیرهای درازمدت آن مشخص نیست.
پیشبینی میشود که داروی کاهش وزن «زپبوند» به یکی از پرسودترین داروهای تاریخ بدل شود.
در آمریکا، سالانه بین ۱۴۷ میلیارد تا ۲۶۰ میلیارد دلار صرف مشکلات ناشی از چاقی مفرط میشود.
در آمریکا، هر چهار آمپول زپبوند برای مصرف ماهانه که به عضله ران، بازو یا شکم تزریق میشود، ۱۰۵۹ دلار و ۸۷ سنت فروخته خواهد شد. در مقابل مصرف ماهانه (چهار آمپول) وگووی در آمریکا، ۱۳۴۹ دلار است.
رویترز نوشت که ارزش بازار لاغری آمریکا، ۱۰۰ میلیارد دلار در سال است.