

.jpg)
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به تأثیر تعطیلیهای ناشی از بحران انرژی و آلودگی هوا بر عملکرد دانشآموزان، اعلام کرد که این عوامل موجب اُفت تحصیلی ۴۳ درصدی در میان دانشآموزان، بهویژه در امتحانات نهایی پایه دوازدهم شده است.
به گزارشبازار تبریز آنلاین و به نقل ازایرنا، در جلسه مجلس، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به سوال نماینده بافق درباره کاهش افت تحصیلی دانشآموزان، توضیح داد که افت تحصیلی مسئلهای مزمن در نظام تعلیم و تربیت است و تحت تأثیر سیاستها، برنامههای کلان و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد.
کاظمی با ارائه آمار، رشد استعدادهای برتر دانشآموزان را نشان داد و گفت حضور کشور در المپیادهای علمی بینالمللی افزایش یافته است؛ بهطوری که از ۳۲ مدال در سال ۲۰۲۳ به ۴۰ مدال در سال ۲۰۲۵ رسید و این پیشرفت، مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفت. همچنین میانگین نمرات آزمونهای نهایی و دورههای تحصیلی رشد قابل توجهی داشته است؛ برای مثال، میانگین نمرات پایه دوازدهم نظری در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ حدود ۵۸ درصد افزایش یافت.
با این حال، وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و ناترازی انرژی و برگزاری دو نوبت کنکور سراسری در پایه دوازدهم باعث کاهش ۴۳ درصدی عملکرد دانشآموزان در سال ۱۴۰۴ شده است.
او اُفت تحصیلی را چالشی مزمن در نظام آموزشی کشور دانست و تأکید کرد که کیفیت آموزش در مدارس تحت تأثیر سیاستها و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد.
کاظمی افزود که ریشههای افت تحصیلی در چهار لایه قابل بررسی است: عوامل ساختاری و سیاستگذاریهای کلان، تمرکز افراطی بر محفوظات، فشار زمانی و کتابهای درسی سنگین، ضعف پوشش پیشدبستانی در مناطق محروم و کاهش انگیزه درونی دانشآموزان. وی تأکید کرد اصلاح این روند نیازمند سیاستگذاری بلندمدت و همراهی همهجانبه است.