بازار تبریز آنلاین - در شرایط امروزی، تنها به کاربردن واژگان برای داستان گویی و گزارش نویسی و حفظ تمرکز و توجه مخاطبان، کافی نیست. اصلا در دورانی که این همه امکانات نامحدود وجود دارد، چرا خودتان را محدود کنید؟
خوشبختانه تهیه گزارش های چند رسانه ای جذاب اینترنتی لازم نیست پرهزینه باشد. بسیاری از ابزاری که آنلاین پیدا میکنید، رایگانند یا دست کم یک نسخه رایگان هم دارند که ممکن است امکانات کمتری داشته باشد اما همچنان قابل استفاده است.
برای آغاز کار، به گردآوری تعدادی ابزار رایگان چند رسانه ای پرداخته ایم که اینجا میتوانید فهرستشان را ببینید:
داستان گویی و تهیه گزارش دیجیتال
Adobe SparkPage
این برنامه به شما امکان میدهد تا گزارش هایی مصور و پویا برای اینترنتی بسازید. تمرکز آن بر عکس است و ابزار مناسبی برای عکاس- خبرنگارانی است که دلشان میخواهد دوربینشان حرف اصلی را بزند. اگر از محصولات آدوبی استفاده میکنید، میتوانید هرکجا که باشید، این برنامه را به حساب آدوبی تان وصل کنید و آن را به کار گیرید.
Storify
در دوران شبکه های اجتماعی، هم خبرنگاران و هم شهروندان اخبار و تحولاتی مثل اعتراض یا تجمع را از راه توییتر اطلاع میدهند. اما همه به توییتر دسترسی ندارند و در واقع شمار کاربران توییتر، یک سوم کاربران فیس بوک است. اینجاست که این ابزار که برای گردآوردن و منظم کردن پست های خبری شبکه های اجتماعی در قالب گزارش به کار میآید، مفید واقع میشود.
Storyform
این ابزار مثل ابزار شماره یک (بالا)، تریبون مناسبی برای تهیه گزارش های پرتصویر و جذاب است. جدا از این، این ابزار هوش مصنوعی را به کار میگیرد که از راه آن واژه ها، ویدیوها، و عکس ها را با محتوایتان هماهنگ میکند. نسخه ساده آن رایگان است اما برای به دست آوردن امکانات بیشتر میتوانید نسخه دیگر آن را بخرید. Steller
این اپلیکیشن مناسبی برای کسانی است که میخواهند عکس ها یا ویدیوها یا متنشان را به گزارش های سیار( موبایلی) تبدیل کنند. از آنجا که هر فرد به طور متوسط روزی سه ساعت و ربع با تلفن هوشمندش وقت صرف میکند، ساختن گزارشی که قابل دیدن روی تلفن هوشمند باشد، معنی دار و منطقی است. این اپلیکیشن برای آندروید و آی او اس در دسترس است.
صدا
SoundCloud
این ابزار تنها برای تدوین صدا به کار نمیآید، بلکه در میان کسانی که پادکست تهیه میکنند هم بسیار محبوب شده است. از این راه، میتوانید کلیپ های صوتی را هر کجای یک وبسایت قرار دهید. حتی اگر کار پادکست نمیکنید، میتوانید از آن برای قرار دادن کلیپ های کوتاه مصاحبه هایتان در گزارش هایی که تهیه میکنید، استفاده کنید.
SoundCiteJS
این ابزار به خوانندگان امکان میدهد تا در یک خط خاص منتخب متن، کلیپ صوتی بگنجانند که نام آن را «صدای درون متن» گذاشته اند. دادن امکان گوش کردن و خواندن همزمان، به مخاطبتان امکان میدهد تا گزارش ها را به شکلی زنده تر تجسم کنند، مثل گزارشی که ممکن است از یک تجمع اعتراضی تهیه کرده باشید که میتواند حتی یک ترانه را در خود جای دهد و چیزی شبیه این بشود:
جدول، نمودار و تصویرسازی داده ها
amCharts
اگر با جاوا اسکریپت آشنا باشید، میتوانید از ابزار بالا استفاده کنید تا منحنی ها و نمودارها و جداول مناسبی را برای تصویرسازی داده هایتان بسازید. هر جدولی که با این ابزار ساخته شود، میتواند به طور مستقل طراحی شود و جداگانه بر مبنای هر متغیری ساخته شود. امتیاز دیگر این ابزار آن است که قابلیت نقشه سازی هم دارد. اینجا ببینید.
Hohli
می گوید که این ابزار، (هوهلی)، به شما اجازه ساختن نمودار و جدول و منحنی را میدهد. این ابزار ساده ای است که استفاده از آن به راحتی میسر است و نیازمند هیچ گونه معلومات پیشرفته نرم افزاری یا برنامه نویسی نیست. داده هایتان را وارد میکنید، به نرم افزار دستور «ساختن» یا «ایجاد کردن» میدهید، و میتوانید تصویری را که حاصل کار نرم افزار است، وارد مقاله تان کنید.
Datawrapper
این هم ابزار ساده دیگری است که استفاده از آن به راحتی میسر است و محصول دلخواهتان را ظرف چند دقیقه تحویلتان میدهد. علاوه بر آن، هرماه تا سقف ده هزار جدول و منحنی میتوانید با آن بسازید، البته اگر از گزینه های غیررایگان آن هم استفاده کنید.
ابزار تعاملی
Thinglink
این ابزار خوبی است که به شما امکان میدهد تا هر نمودار گرافیکی را به یک تصویر تعاملی تبدیل کنید.
Glen Mulcahy
که برای آر. تی. ایی. کار میکند، از این ابزار بهره برده تا به تبلیغ سخت افزارها و وسایل و تجهیزات خبرنگاری مورد علاقه اش بپردازد. نسخه رایگان این ابزار که تا ده هزار بازدید را طی هر ماه ممکن میکند، شامل تدوینگر تصویری هم میشود. نسخه های غیررایگان، امکان دسترسی به ویدیو و تدوینگرهای سیصد و شصت درجه واقعیت مجازی را هم دارند.
Eko Studio
این یک ابزار رایگان داستانگویی تعاملی است که به خوانندگان و بینندگانتان امکان میدهد تا در حین روایت داستان، آن را شکل دهند. اگر ایده ی مشارکت مخاطبان در داستان یا گزارشی که تهیه میکنید، برایتان ایده جذابی است، آن را امتحان کنید، چون ارزش بررسی کردن را دارد.
نقشه
Google Maps
این ابزار تنها برای پیدا کردن نشانی نیست، میتوانید از آن برای ساختن نقشه با هدف مصور کردن گزارش هایتان هم استفاده کنید. میتوانید بخشی از نقشه را که در نظر دارید، انتخاب کنید، بعد از منو گزینه «به اشتراک گذاشتن نقشه» را انتخاب کنید. بعد کدی برایتان فرستاده میشود که میتوانید وارد سی ام سی کنید.
Google Maps Engine
این ابزار یک گام فراتر میرود، و به شما امکان آن را میدهد تا لایه هایی را به یک نقشه اضافه کنید که هریک، اطلاعات متفاوتی را نشان میدهند. میتوانید از میان نقشه اصلی، نقشه سیاسی، و نقشه ماهواره ای، یکی را انتخاب کنید. این ابزار همچنین به شما اجازه میدهد تا خط و نشانه بکشید، علامتگذاری کنید، جهت اضافه کنید، و فاصله ها را اندازه بگیرید. از همه بهترچیست؟ این است که میتوانید به تعداد نامحدودی نقشه تهیه کنید و آنهایی را که پیشتر ساخته اید، تغییر دهید.
ZeeMaps
اگر نقشه های گوگل پاسخ نیازهای شما را نمیدهند، این ابزار ممکن است برایتان مناسب باشد. این ابزار برای ساختن نقشه های حرارتی، افزودن امکانات چند رسانه ای، اضافه کردن نشانه های خاص، و امکانات دیگر، مورد توصیه قرار میگیرد.
StoryMapJS
این ابزار، محصول طرح دیگری از آزمایشگاه خبر نایت دانشگاه نورث وسترن است که برای نقشه سازی از فهرستی از وقایع به کار میرود که طی یک برهه زمانی خاص اتفاق افتاده است، از توسعه داعش گرفته تا ماجرای آریا استارک در سریال تلویزیونی بازی تاج و تخت.
ابزار زمان بندی
Timetoast
زمان بندی راهی عالی برای اشاره به وقایعی است که در آستانه، یا همزمان با، واقعه خبری که پوشش میدهید، روی داده باشد. این ابزار به شما امکان میدهد تا جداول زمان بندی تعاملی ایجاد کنید که به سادگی قابل تغییر دادن و به اشتراک گذاشتن است. میتوانید جدول های زمان بندی تان را به شیوه ای سنتی تر و به شکل افقی تهیه کنید، یا آنها را به صورت عمودی ایجاد کنید.
TimelineJS
این ابزار دیگری برای ساختن جداول زمانی تعاملی است و به ایجاد جدول هایی که از نظر بصری و تصویری غنی هستند، کمک میکند و به شما این اجازه را هم میدهد که اطلاعات داده ای و رسانه ای را از منابع گوناگون گردآوری، و وارد آن بکنید. این ابزار را روزنامه لوموند در گزارش انتخابات ریاست جمهوری امسال فرانسه استفاده کرده است. سی ان ان هم از آن برای به تصویر کشیدن تاریخچه جاه طلبی های هسته ای کره شمالی بهره برده است، و شماری از رسانه های دیگر نیز از آن استفاده کرده اند تا گزارش های غنی تری بسازند و ارائه دهند.